Svetski dan srca obeležava se 29. septembra svake godine. Kardiovaskularne bolesti danas pogađaju veliku populaciju. Važno je stvoriti svest o različitim bolestima srca, faktorima rizika i metodama prevencije. Srčani udar je jedna od najčešćih kardiovaskularnih bolesti.

Tačno je da je bol u grudima ili angina najčešći simptom srčanog udara, međutim bol nije jedina manifestacija infarkta miokarda, te je važno imati na umu da, u slučaju nastanka srčanog udara, bol možda neće biti prisutan. To u osnovi znači da možete imati srčani udar i ako nema bolova u grudima, a ponekad se infarkt, ukoliko se javi bez ikakvih drugih simptoma, naziva tihi (nemi) srčani napad. Vrlo je čest kod dijabetičara, posebno kod onih koji ne kontrolišu adekvatno šećer u krvi. Ali, hajde da prvo razgovaramo o drugim simptomima koji se mogu javiti tokom srčanog udara.

Naučite da prepoznate srčani udar

Ako razgovaramo o simptomima srčanog udara, većina ljudi prvo pomisli na bol u grudima kao osnovnu prezentaciju infarkta miokarda. Međutim, tokom poslednjih nekoliko decenija naučnici i lekari su saznali da simptomi srčanog udara nisu uvek toliko jednoznačni i da postoje i drugi simptomi koji mogu da ukažu na to da se razvija srčani udar.

Simptomi se mogu prezentovati na različite načine i mogu zavisiti od brojnih faktora, poput toga da li ste muškarac ili žena, koju vrstu srčane bolesti imate i koliko imate godina.

Važno je obaviti detaljan razgovor za pacijentom kako bi se utvrdilo postojanje raznolikosti simptoma koji mogu ukazivati na srčani udar. Otkrivanje dodatnih informacija može vam pomoći da naučite kada da pomognete sebi i svojim voljenima.

Rani simptomi srčanog udara

Što vam pre bude ukazana pomoć u slučaju srčanog udara i započne se sa lečenjem, to su veće šanse za potpuni oporavak. Nažalost, mnogi ljudi oklevaju da traže pomoć, čak i ako sumnjaju da nešto nije u redu.

Lekari, međutim, većinom podstiču i savetuju ljude da potraže pomoć čak i slučajevima da imaju rane simptome srčanog udara koji mogu biti nejasni.

I u slučaju da ste pogrešili i da se na kraju ispostavi da niste imali srčani udar, vi ćete biti podvrgnuti određenim testovima koji će definitivno potvrditi ili odbaciti dijagnozu infarkta miokarda. Sve je bolje od dugotrajnog oštećenja srca kao posledice neprepoznatog infarkta miokarda ili drugih zdravstvenih problema jer ste predugo čekali i niste se na vreme javili lekaru.

Simptomi srčanog udara variraju od osobe do osobe, pa čak i od jednog do drugog srčanog udara. Najvažnije je verovati sebi. Poznajete svoje telo bolje od bilo koga. Ako vam se čini da nešto nije u redu i da se ne osećate dobro, odmah potražite hitnu pomoć.

Prema Društvu za negu kardiovaskularnih pacijenata, rani simptomi srčanog udara javljaju se kod 50% svih ljudi koji imaju srčani udar. Ako prepoznate ove rane simptome, možda ćete uspeti da dobijete potrebno lečenje dovoljno brzo kako biste sprečili trajna oštećenje srca. Oko 80% oštećenja srca dogodi se u prva dva sata nakon srčanog udara.

Rani simptomi srčanog udara mogu uključivati sledeće:

• blagi bol ili nelagodnost u grudima koja se može javljati i nestajati, ovo se naziva i "ponavljajući" bolovi u grudima
  • bolovi u ramenima, vratu i vilici
  • znojenje
  • mučnina ili povraćanje
  • vrtoglavica ili nesvestica
  • osećaj nedostatka daha
  • osećaj „predstojeće propasti“
  • teška anksioznost ili konfuzija

model srca bajpas

Simptomi srčanog udara kod muškaraca

Verovatnije je da ćete doživeti srčani udar ako ste muškarac. Muškarci, takođe, razvijaju srčani udar ranije u životu u poređenju sa ženama. Ako imate porodičnu istoriju srčanih bolesti ili imate neke od faktora rizika kao što su: pušenja cigareta, povišen krvni pritisak, visok holesterol u krvi, gojazni ste, šanse za infarkt miokarda su vam još veće.

Srećom, puno je istraživanja sprovedeno o tome kako srca muških osoba reaguju tokom srčanih udara.

Simptomi srčanog udara kod muškaraca uključuju:

• klasičan anginozni bol u grudima / pritisak u grudima koji se opisuje kao da „slon sedi na vašim grudima“, sa osećajem stezanja koje se može javiti i proći ili osećati konstantno i intenzivno
  • bol ili nelagodnost u gornjem delu tela, uključujući ruke, levo rame, leđa, vrat, vilicu ili stomak
  • ubrzan ili nepravilan rad srca
  • nelagodnost u stomaku koji se često opisuje kao problem sa varenjem (indigestija)
  • otežano disanje, zbog čega se možete osećati kao da ne možete dobiti dovoljno vazduha, čak i kada se odmarate
  • vrtoglavica ili osećaj nesvestice
  • orošenost hladnim znojem

Važno je, međutim, zapamtiti da je svaki srčani udar različit. Vaši simptomi se možda ne uklapaju u ovaj opis. Verujte svojim instinktima ako mislite da nešto nije u redu.

srcani udar razlike muskarac zena

Simptomi srčanog udara kod žena

Poslednjih decenija naučnici su shvatili da se simptomi srčanog udara mogu prilično razlikovati kod žena u odnosu na muškarace.

Tokom 2003. godine časopis Circulation objavio je nalaze multicentrične studije na 515 žena koje su doživele srčani udar. Simptomi koji se najčešće prijavljuju nisu podrazumevali bol u grudima. Umesto toga, žene su prijavile neobičan umor, poremećaje spavanja i anksioznost. Gotovo 80% žena je kazalo da su imale najmanje jedan simptom koji je bio prisutan duže od mesec dana pre srčanog udara.

Simptomi srčanog udara kod žena uključuju:

• neobičan umor koji traje nekoliko dana ili iznenadni teški umor
  • poremećaji spavanja
  • anksioznost
  • vrtoglavica
  • kratkoća daha
  • probavne smetnje ili bol sličan prisustvu gasova u digestivnom traktu
  • bolovi u gornjem delu leđa, ramena ili grla
  • bol u vilici ili bol koji se širi u vrat
  • pritisak ili bol u centru grudnog koša, koji se može proširiti na ruku

Jako je važno, čak i ako niste sigurni u svoje simptome, da odmah potražite hitnu pomoć. Ako ranije niste imali ovakve simptome, ne ustručavajte se potražiti pomoć.

srcani udar simptomi kod zena

Srčani udar kod žena starijih od 50 godina

Žene doživljavaju značajne fizičke promene oko 50. godine, doba kada mnoge žene počinju da prolaze kroz menopauzu. Tokom ovog životnog perioda nivo vašeg hormona estrogena opada. Veruje se da estrogen pomaže u zaštiti zdravlja vašeg srca. Posle menopauze, rizik od srčanog udara se povećava.

Nažalost, žene koje dožive srčani udar imaju manje šanse da prežive nego muškarci. Stoga postaje još važnije biti svestan zdravstvenog stanja vašeg srca onda kada uđete u menopauzu.

Postoje dodatni simptomi srčanog udara koji se javljaju kod žena starijih od 50 godina. Ovi simptomi uključuju:

• jaki bolovi u grudima
  • bol ili nelagodnost u jednoj ili obe ruke, leđima, vratu, vilici ili stomaku
  • ubrzan ili nepravilan rad srca
  • znojenje

Budite svesni ovih simptoma i zakažite redovne zdravstvene preglede kod svog lekara.

Izvor

Kako biste više saznali i srčanom udaru, koronarnoj bolesti i dijagnostici i prevenciji ovih stanja, predlažemo vam da pogledate i sledeće tekstove.