Osobe sa reumatoidnim artritisom imaju visok rizik od nastanka srčanog udara, atrijalne fibrilacije, srčane insuficijencije i moždanog udara. Da li znate zašto je to tako?

Bolest zglobova vs. bolest srca

Kao da izazovi hroničnog bola i otežane pokretljivosti usled reumatoidnog artritisa nisu dovoljno opterećujući za obolele, sada je sve jasnije da se ljudi sa tom bolešću suočavaju sa još jednom ozbiljnom pretnjom po zdravlje - većim rizikom od srčanih bolesti. Lekari odavno znaju da ljudi sa reumatoidnim artritisom i srodnim stanjima imaju kraći životni vek od onih bez ovih bolesti. Podaci sugerišu da bolesti srca mogu biti razlog ove pojave.

Ljudi koji imaju reumatoidni artritis (RA) imaju otprilike dvostruko veću šansu od opšte populacije da razviju srčanu insuficijenciju, a 50% veću šansu da će dobiti srčani udar. Međutim, uprkos tome što je ova činjenica poznata, osobe sa reumatodinim artiritisom daleko se ređe pregledaju u pravcu postojanja kardiovaskularnih bolesti u odnosu na opštu populaciju.

U nedavnom preglednom članku objavljenom u junu 2020. u časopisu Nature Reviews Rheumatology, autori ukazuju na potrebu za poboljšanjem u smislu preventivnih aktivnosti u pravcu kardiovaskularnih bolesti kod bolesnika sa RA. Prema glavnoj autorki članka, dr Anne Grete Semb, koja je vodeći istraživač u bolnici Diakonhjemmet Hospitaal u Oslu, rano prepoznavanje faktora rizika posebno je važno kod osoba sa RA kako bi se sprečio fatalni srčani događaj.

bolest zglobova i bolest srca

Upoznajte faktore rizika

Važno je prvo razumeti zašto pacijenti sa RA moraju biti na oprezu u praćenju svojih faktora rizika značajnih za razvoj kardiovaskularnih bolesti. Prema Katherine Liao, doktorki u čuvenoj Brigham and Women’s Hospital u Bostonu, ljudi sa RA moraju biti svesni istih tradicionalnih faktora rizika za kardiovaskularne bolesti koji su isti kao i u opštoj populaciji, a uključuju: visok holesterol, visok krvni pritisak, dijabetes, gojaznost i pušenje. Međutim, pacijenti sa reumatodinim artritisom imaju dodatnu pretnju. Povećana upala (inflamacija) kod pacijenata koji imaju reumatoidni artritis pogoršava rizik od razvoja fatalne atrijalne fibrilacije, srčanog udara, moždanog udara i srčane insuficijencije, čak i kada se drugi faktori rizika drže pod kontrolom.

„Iako je reumatoidni artritis hronična zapaljenska bolest zglobova, upala nije samo u zglobovima“, objašnjava dr Liao. „Pacijenti imaju upalu (inflamaciju) u čitavom organizmu, a ona dovodi do puno neželjenih efekata, posebno na vaskularnom sistemu.“

Prema mišljenu lekara sa Klivlend klinike, upala sužava arterije, što dovodi do visokog krvnog pritiska i smanjenja količine krvi koja ide u srce. Liao kaže da je ovo posebno opasno kada pacijent već ima nakupine plaka, koji mogu začepiti arteriju i izazvati moždani ili srčani udar.

Osobe sa RA, takođe, prerano razvijaju aterosklerozu ili nakupljanje plaka na arterijskim zidovima, što dovodi do stvrdnjavanja arterija, a to je glavni faktor za nastanak koronarne bolesti, najsmrtonosnija od svih srčanih bolesti.

Veza između bolesti srca i reumatoidnog artritisa

Šta je veza između ove dve bolesti: ZAPALJENJE (inflamatorni proces). Kod ljudi sa reumatoidnim artritisom, imunološki sistem napada sinovijum - površinu membrana oko zglobova. To dovodi do zadebljanja sinovije što, na kraju, dovodi do oštećenja hrskavice i kosti.

upala zglobova

Ali proces se ne zaustavlja na zglobovima. Upala može oštetiti organe i sisteme u celom telu, uključujući kožu, oči, pluća i srce. Upala, na primer, sužava arterije, podižući krvni pritisak i smanjujući protok krvi u srce.

Ironično, neki od lekova koji pomažu pacijentima u lečenju reumatoidnog artritisa, poput prednizona, povećavaju rizik od srčanih tegoba. Iako se na prednizon često oslanjamo kako bismo kontrolisali aktivni zapaljenski proces, određena cena mora da se plati, a ona uključuje veće nakupljanje plaka na zidovima arterija, kruće arterije, smanjenu osetljivost na insulin i viši nivo krvnog pritiska i holesterola. Tocilizumab, imunosupresivni lek, podiže nivo holesterola. A NSAIL koji se koriste za kontrolu bola i upale, mogu ometati sposobnost tela da drži krvne sudove otvorenima.

faktori rizika RA i bolesti srca

Aktivan upalni proces može usloviti pogrešne rezultate ispitivanja

Kada se pacijenti pregledaju, važno je da se uzme u obzir status upalnog procesa (reumatoidnog artritisa), jer to može dovesti do iskrivljene slike i pogrešne prognoze, kaže Liao. Na osnovu podataka koji su dostupni, čini se da kako se upalni proces povećava kod pacijenata sa RA, čini se da se nivo njihovog holesterola smanjuje, iako njihov rizik od srčanih bolesti i dalje raste, objašnjava ona. Uzimanje u obzir ove činjenice može biti problematično čak i kada lekari nisu svesni rizika koji RA svojstveno predstavlja za kardiovaskularne bolesti ili ako upala utiče na nivo holesterola.

„Zapaljenje je dinamičan, a ne statičan proces“, kaže Liao. „Lipidni skrining treba da se radi kod pacijenata sa RA idealno kada je njihova bolest pod kontrolom, u stacionarnoj fazi; u suprotnom, nivo holesterola i LDL-a može biti lažno nizak.“

Manje svesti o značaju reumatoidnog artritisa dovodi do manjeg broja pregelda (skrininga)

Iako iskrivljeni rezultati ispitivanja tokom skrininga mogu predstavljati problem, Semb kaže da je veći problem to što nije rađen dovoljan broj preventivnih pregleda, a to je situacija koja je uobičajena u većini zapadnih zemalja.

„Svest o povišenom riziku za nastanak kardiovaskularnih bolesti malo je poznata i među pacijentima i među medicinskim radnicima, iako je ovaj rizik poznat u medicinskoj zajednici još od 1990-ih“, objašnjava Semb, napominjući da zbog toga ovi pacijenti obično nisu pregledani i lečeni u pravcu korekcije faktora rizika za kardiovaskularne bolesti u onoj meri koja se posvećuje pacijentima sa drugim bolestima, poput dijabetesa.

Semb objašnjava da, s obzirom na to da je RA hronična bolest i to najčešća autoimuna bolest zglobova, pacijenti rutinski posećuju svog reumatologa i zbog toga mogu ređe tražiti i biti podvrgnuti preventivnim pregledima preko lekara primarne zdravstvene zaštite.

„Mislim da se u svakoj zajednici zapadnog sveta danas puno više pažnje polaže na odgovornost samog pacijenta u smislu neophodnosti da pacijent ima informacije o svojoj bolesti, da zna koji je optimalni nivo lipida i glukoze i da se pobrine da lekar kontroliše i prati ove parametre“. Takođe, dodatno se navodi važnost nepušenja, ishrane sa niskim nivoom holesterola i svakodnevnog fizičkog opterećenja od 30 minuta. „U nekoliko publikacija je pokazano da fizička aktivnost smanjuje bol kod pacijenata sa RA“, kaže ona. Savetujemo ljude da započnu polako, sa časovima vežbanja u hodanju ili sa malim opterećenjem.

reumatoidni artritis

Uzimajte neophode lekove

Semb primećuje da pojedini pacijenti nerado uzimaju dodatne lekove kao što su statini (lekovi za snižavanje masnoća u krvi) iz straha od interakcije sa lekovima koje već uzimaju za reumatodini artriits. Ali ako su potrebni dodatni lekovi za kontrolu faktora rizika za kardiovaskularne bolesti, pacijenti ne bi trebalo da imaju dilemu da li će ova dodatna terapija biti delotvorna i da li je neophodna i sigurna. Lekovi koji kontrolišu faktore rizika za nastanak bolesti srca i krvnih sudova jesu izuzetno sigurni i efikasni u lečenju ovih stanja.

„Klinička korist je ogromna, jer ono od čega osobe sa reumatodinim artritisom umiru jesu kardiovaskularne bolesti. Ne umiru od bolesti zglobova “, kaže Semb.

Smanjite rizik

Jedan od najboljih načina da zaštitite srce je uzimanje odgovarajućeg antireumatskog leka koji vam je vaš reumatolog propisao - bilo da je to metotreksat, biološki lek ili neki drugi lek. Postoje dokazi da kontrola upale kod RA, takođe, smanjuje rizik od srčanog udara, moždanog udara i drugih kardiovaskularnih događaja.

Kada su u pitanju intervencije u promenu načinu života, važi isti savet bez obzira da li imate RA.

• Budite aktivni - Vežbanjem i praktikovanjem aerobnih vežbi i vežbi za jačanje možete zaštititi krvne sudove. Vežbanje će vam istovremeno pomoći u kontroli telesne težine čime se redukuje rizik od kardiovaskularnih bolesti. Isto tako, postoje dokazi da vežbanje može da utiče na upalu kod RA.
  • Pravilna ishrana - dodatna količina voća i povrća u vašoj ishrani se preporučuje. Jedite više masne ribe poput lososa i tune koje sadrže puno protivupalnih omega-3 masnih kiselina. Izbegavajte zasićene i trans masti koje doprinose povećanju telesne težine i riziku od srčanih bolesti.
  • Kontrolišite stres - vežbajte tehnike opuštanja poput dubokog disanja i meditacije da biste postigle stanje smirenosti.
  • Prestanite sa pušenjem - Odvikavanje od pušenja može biti teško, ali nije nemoguće.
  • Pazite na brojeve - Redovno kontrolišite nivo šećera u krvi, krvni pritisak i nivo holesterola. Ako su vrednsoti visoke, pokušajte da ih kontrolišete dijetom, vežbanjem i lekovima ako je potrebno.
  • Pronađite alternativne metode za ublažavanje bola - Iako se možete oslanjati na NSAIL i steroide za ublažavanje bolova i ublažavanje otoka, ovi lekovi mogu povećati rizik za bolesti srca. Pokušajte da koristite najmanju dozu u najkraćem mogućem vremenu potrebnom za kontrolu bola. Okrenite se alternativnim metodama ublažavanja bola, kao što su toplota, led ili fizikalna terapija.

Izvor: everydayhealth

Pogledajte još...