Pitanja i odgovori

Informator za kardiovaskularne bolesnike

Mnogi pacijenti sa lupusom imaju ozbiljne kardiovaskularne probleme, od bolesti srčanih zalistaka do ponavljanih srčanih udara, a sve kao rezultat i posledicu njihove osnovne bolesti. U ovom tekstu pokušaćemo da pružimo odgovore na pitanja koja vam mogu pomoći da bolje razumete različite načine na koje lupus može uticati na zdravlje srca i krvnih sudova. Međutim, uvek treba da razgovarate sa svojim lekarom o simptomima i lečenju vaše bolesti.

Marfanov sindrom predstavlja sistemsku bolest odnosno stanje koje može zahvatiti najrazličitije organe, a u osnovi se radi o bolesti vezivnog tkiva. Vezivno tkivo jeste „lepak“ koji održava različita tkiva i organe povezanim, daje ima strukturni integritet i omogućava normalno funkcionisanje organizma. Vezivno tkivo se nalazi u mnogim delovima tela, uključujući zglobove, oči, srce, krvne sudove, pluća, kosti, kao i u membrani koja pokriva mozak i kičmenu moždinu.

Kardiogeni šok je iznenadno i po život opasno stanje u kojem je pumpna funkcija srca ozbiljno kompromitovana i situacija kada nedovoljna količina krvi dolazi u vitalne organe u telu. Bez brzog lečenja, ovo stanje vrlo često rezultira brzim smrtnim ishodom.

Kanabis ili marihuana u svom sastavu ima više jedinjenja sa potencijalno terapijskim i lekovitim svojstvima, a to se posebno odnosi na Δ-9-tetrahidrokanabinol i kanabidiol. Kanabis, poznat i kao marihuana, odnosi se na sorte biljaka kanabisa koje sadrže tetrahidrokanabinol (THC). THC je glavni sastojak kanabisa koji pokazuje psihoaktivne efekete i može dovesti do karakterističnog osećaja. Kanabinoidi su jedinjenja u kanabisu. Kanabidoil ili CBD su poznati kanabinoidi za koje se kaže da imaju određene zdravstvene koristi. CBD se razlikuje od THC-a.

Retka komplikacija koja se viđa nakon hirurške ili transkateterske zamene mitralnog ili aortnog zaliska jeste pojava tzv. paravalvularnog leak-a (propuštanja). Valvule ili zalisci služe da omoguće jednosmerno kretanje krvi (unidirekciono) iz jedne u drugu srčanu šupljinu bez kretanja krvi u kontra smeru. Paravalvularni leak (curenje, propuštanje) predstavlja pojavu kada dolazi do vraćanja krvi u srčanu šupljinu u kojoj ovog kontra kretanja krvi ne bi trebalo da bude, a dešava se zato što postoji otvor koji nije adekvatno zatvoren prethodno implantiranim zaliskom.

Pre nekoliko decenija, podaci koji su proizašli iz čuvene Fremingemske studije otkrili su da dijabetes (šećerna bolest) značajno povećava rizik od razvoja kardiovaskularnih bolesti. Tokom ovog perioda, naučnici su saznali više o tome kako ove dve bolesti koje su odgovorne za značajan mortalitet utiču jedna na drugu. Isto tako, pitanje povezanosti dijabetesa i kardiovaskularnih bolesti nikada nije bilo aktuelnije. Treba znati da dve trećine osoba sa dijabetesom na kraju umre od srčanih bolesti ili moždanog udara.

Dobro je poznato da se poseban sloj tkiva nalazi neposredno ispod površine kože, a, takođe, oblaže pluća, probavni i urinarni trakt i veći deo cirkulatornog sistema. Do nedavno se smatralo da je ovaj sloj tkiva sačinjen manje-više od gustog vezivnog tkiva. Novija istraživanja otkrila su da je to zapravo jedan veliki prostor koji je povezan u jedan sistem u čitavom organizmnu (naziva se kompartment),  a ispunjen je tečnošću. Ova tečnost jeste vanćelijska ili „intersticijska“ tečnost. Shodno tome, struktura je nazvana „intersticijum“.

Takayasu arteritis je oblik vaskulitisa kod kog su velike i arterije srednje veličine oštećene i izmenjene budući da su zahvaćene upalnim (inflamatornim) procesom. Kortikosteroidi su prva linija lečenja vaskulitisa, ali nisu u potpunosti efikasni kod svakog pacijenta.

Kardio-onkologija je novo područje koje zahteva multidisciplinarni pristup, a kardiolozi, onkolozi i hematolozi rade zajedno na prevenciji, ranom otkrivanju i kontrolisanju i lečenju kardiovaskularnih bolesti kod pacijenata sa karcinomom u svim fazama terapije karcinoma i tokom post-terapijskog perioda.

Sajt pomogli

Ne propustite nove teme na sajtu